meh cnie pakat rmai2 follow aku..hehehehe

Saturday, April 2, 2011

TiDUr BerDEngKur..~~~~~~~

Assalamualaikum...



entry aku kali nie nk tulis pasal tulis tidur berdengkur...
korg semua pernah tidur berdengkur x..???????
kalu aku slalu lh jgak tidur berdengkur....
malu plak rasa bila kwn2 tegur aku tidur berdengkur...
tapi aku x kisah lh sebab benda tu kn normal...."normal ker??"

tp yg aku hairannye bila org yg kata kita berdengkur tu x sedar yg dia pun tidur berdengkur jgak...tp bila dibagi tahu dia kata mane ada....
kalu kita yg berdengkur sedap jer duk kutuk...
tp kalu kita ckp yg dia pun tidur berdengkur kata kita nie saje jer nk kutuk...
padahal dia tu sama jer suka tidur berdengkur...hehehehe..
tp pe2 pun aku malas lh nk bergaduh pasal benda kecik mcm nie..

ape yg membuatkn kita berdengkur?????
sape tahu....???hahahahaha
nk tau ape sebabnye kita berdengkur???

Punca dengkur ni bukanlah sebab penat terlampau yang macam kita selalu fikirkan tu... Dengkur terjadi sebab ada halangan pada saluran pernafasan mungkin kerana posisi tidur yang salah..........hehehe.....
pengumpulan lemak sekitar muka atau leher dan mungkin jugak faktor habuk/alahan..........
Pengaliran udara melalui saluran pernafasan yang sempit ini akan mengakibatkan lelangit lembut (bahagian tekak) akan bergetar. Getaran ini akan menghasilkan bunyi yang kita dengar sebagai dengkur....

nk tahu cara mengatasi tidur berdengkur??
tp aku x tau lh caRA nie effective tau pun x...hehe..

1. Sediakan 7 biji buah badam......

2. Tumbuh kesemua badam tu sampai lumat.....

3. Kemudian, campurkannya dengan air susu suam dan kacau hingga sebati....

4. Kepada yang ada masalah berdengkur tu, bolehlah minum air tersebut....

xsalah kalu kita mencuba..hehehe...
sama2 lh kita mencuba.....

k lh smpi cnie dulu entry aku kali nie....
Assalamualaikum....

0 3 org comel @ hensem comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...