meh cnie pakat rmai2 follow aku..hehehehe

Friday, August 20, 2010

10 hari berpuasa...!!!!!

Assalamualaikum.....

dh lama aku x menulis...
maybe cbuk ckit kot dgn test and assgment lg....
maklum lh nie kn bln ramadan...
dgn ad kelas ganti utk rye lg...
mcm2 lh....

tp xpe lh asalkn dpt blik rye awal sudah lh...
termasuk hri nie...
dh 10 hri aku berpuasa...
pejm celik ejam celik sekejap je dh 10 hri....
aku rasa mcm bru jer lg berpuasa....
org kata bln ramadan nie ad 3 fasa...
fasa pertama adlh 10 hri pertama pd bulan puasa...
ia adlh hri utk kita mengejar krhmtan drp Allah...
nie bermkna hri nie adlh hri terakhir utk aku mencri kerhmtan drp Allah...

fasa kedua ialh 10 hri berikutnya....
ia adlh hri utk kita memohon keampunan drp Allah....
keampunan perlu dipohon utk mendpt keredaan....
dan fasa trakhir ialh fasa ketiga....
fasa ketiga adlh 10 hri terakhir dlm bln ramadan....
ia adlh hri utk kita menjauhkn diri dr api neraka....
xkn lh kita nk menuju ke neraka...
pasti tiada siapa yg mahu msuk neraka kn...



selama 10 hri aku berpuasa nie...
aku x pasti sama ad segala ibadat ku dtrima ataupun x....
aku hrp dpt lh mengejar utk mendpt kerahmtn drp Allah utk 10 hri pertama nie...
bkn mudh utk mendptkn ketiga3 ganjaran drp Allah kpd kita ini...


pengalamanku berpuasa selama 10 hri nie....

hri pertama berpuasa adlh hri yg mementkn...
mklumlh bru hri pertama...
tp bkn first time aku berpuasa....
tetapi ia bkn utk hri berikutnya...
ia membri semgat utk kita utk meneruskn ibahah puasa nie utk hri seterusnya...
keletihan hanyalh pd hri pertama....
dan keseronokkn akn didtgi pd hri berikutnya.....

aku sebenarnya mempunyai misi utk bulan ramadan ini....
tetapi aku bru jer menunaikn misi ku itu sekali jer....
dh 10 hri aku berpuasa....
tetapi 1 kali bru menunaikn misi....
kemana hilangnye 9 hri lg....
adkh disebbkn kemalasan diriku...
ataupun aku tdk ambl kisah utk misiku ini....

kelemahan diriku pd bln ramadan....

perkara yg membuatkn iriku lemah pd bln puasa adlh tidur....
semakin kerap aku tidur pd bln puasa....
tdk kira di hostel mahupun dlm kelas....
susah nk kwl perasaan mengantuk nie....
aku kerap kena tegur dgn kwnku krn kerap sgt tidur dlm kelas....
ini bleh membuatkn lecturer terasa hti....
aku x mahu mcm tu....
mcm mane aku xnk bg mengantuk...???
kwn2 ad tip2 x...???


harapanku utk bulan ramadan nie......


aku berharap agr mendpt krhmtan.....
mendpt keampunan...
dan dpt menjauhkn diri dr api neraka....
dgn memohon dan berdoa dgn Allah...

sekian dulu lh aku utk penulisan aku kali nie....

assalamualaikum...
by:izzulhairi....thanz....

4 3 org comel @ hensem comment:

mR.sYaH said...

aku pun ngantuk jugak.. hahahh..

mier@merr said...

bulan kurg tido...sbb tu asek ngntuk masa keje :(

HonEyBuNNy said...

hehhehe..ila pun mcm tu jugak....ngatok..isk..aiya..

jeBateja said...

alamak...kita semua ada masalah yg sama erk.....megantok sokmo....ahakz...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...